Publicitat dels actes de la mesa i del procés d’eleccions sindicals
El que s’impugna en processos electorals és, bàsicament, la falta de publicitat i de transparència dels actes de la mesa; és a dir, del procés electoral, en definitiva.
En primer lloc, l’art. 73.2 de l’ET diposita en la mesa la funció de garantir i vigilar tot el procés, a més d’assegurar la participació en igualtat de condicions. Tot això a través de la publicitat i la transparència, donant a conèixer tots els actes del procés, de forma que qualsevol interessat en pugui tenir coneixement i, així, pugui participar en aquell.
El fet provat que el procés electoral s’ha realitzat sense la publicitat exigible -amb la qual cosa podria no haver arribat a una part dels treballadors i les treballadores- és motiu pel qual aquells no poden participar i, sobretot, exercir el seu dret de ser elegibles i, en tot cas, pel qual també es veuen limitats de ser electors.
En el processos electorals la publicitat dels actes és de vital importància. La primera obligació de la mesa és l’elaboració del calendari electoral, ja que resulta evident que s’ha de programar tot el procés establint les fites de cadascun dels actes electorals. Aquest calendari s’ha de fer públic per permetre que puguin presentar-se totes aquelles persones treballadores que vulguin exercir el dret al vot que els correspon i, així mateix, garantir la possibilitat de ser electors i elegibles.
Però la publicitat no només es refereix a donar a conèixer el calendari, sinó que abasta també al cens electoral. L’art. 74.2 de l’ET i l’art. 6.2 del Reial Decret 1844/1994 (pel qual s’aprova el Reglament d’eleccions a representants dels treballadors en l’empresa) estableixen que la mesa electoral farà públic entre els i les treballadores la llista d’electors en els taulers d’anuncis mitjançant la seva exposició durant un temps no inferior a 72 hores.
Per garantir la transparència i publicitat, la mesa té l’obligació d’exposar en el taulell d’anuncis tots els actes que fa. En alguns casos, degut als canvis actuals de models de treball -treball a distància, teletreball, treball externalitzat, domicilis d’usuari, etc.- i a que tan sols s’han publicitat els fets en un únic taulell d’anuncis, principalment a les oficines centrals, bona part de les persones treballadores no han tingut accés al procés electoral. És per això que s’haurien d’establir altres canals de comunicació, via intranet o telemàtica, per afegir possibles taulells d’anuncis telemàtics a part del físic pròpiament. Un sistema telemàtic, com a alternativa, per poder disposar de eines, d’un canal / vehicle de comunicació alternatiu al convencional donades les circumstàncies i la dificultat d’accés i contacte amb la plantilla, i així poder comunicar als treballadors i les treballadores la informació relativa a la nostra proposta sindical i, a més, assegurar la participació, publicitat i transparència de tots els actes del procés electoral.
Un exemple pot ser el correu corporatiu genèric, que es fa servir universalment per les empreses per la comunicació pròpia, i també ha de servir per transmetre noticies d’interès sindical. És una eina essencial per la millora de la publicitat, de màxima difusió i agilitat dels tràmits. Creiem que la mesa l’ha de fer públic i de general coneixement per tots aquells i aquelles que són parts afectades pel procés. Per això demanem que s’incorpori el correu corporatiu al cens electoral.
La mesa, entre les seves competències, té la de tutelar i facilitar la participació en el procés electoral. Per això, la decisió de no facilitar els correus corporatius és un incompliment de les seves les funcions doncs amb això no garanteix la transparència, democràcia i pluralitat de les eleccions sindicals i, en tot cas, està vulnerant la Llei orgànica de llibertat sindical, en el seu art. 9.1.
Recordem les obligacions de la mesa en relació a la publicitat dels seus actes, que han de garantir el suficient coneixement del procés a la totalitat de la plantilla. És fonamental garantir l’accés, la informació i la participació de les i els treballadors i vetllar i garantir els drets d’informació, estiguin on estiguin aquells i aquelles prestant els seus serveis. Per tant, la mesa ha de garantir el compliment de l’art. 74.2 a) i fer públic tots els seus actes, assegurant els principis de publicitat, raonabilitat, transparència, i facilitar la participació de les persones treballadores, extrem a reforçar en els processos en els quals aquelles estan físicament fora del lloc habitual de treball. Precisament, com a garantia de que al ser públic, qualsevol interessat, individualment o col·lectiva, que compleixi amb els requisits legals, pugui participar en el procés en qualitat d’elector i elegible.
La manca de publicitat dels fets o accions de la mesa per si sola és causa de nul·litat dels procés electoral (art. 29 del RD 1844/1994).
A l’àmbit de les relacions laborals, el dret de les persones treballadores de participar en l’empresa s’estableix en els art. 4.1 g) i 61 de l’ET, quedant regulat en els arts. 69 i següents el procediment electoral per a la designació de la representació de les treballadors i treballadors de l’empresa. Un principi bàsic d’aquest procediment és la publicitat que s’estableix a l’art. 74 del citat ET al regular les funcions de la mesa electoral, precisament com a garantia de que al ser públic, qualsevol interessat, individualment o col·lectiva, que compleixi amb els requisits legals, pugui participar en el procés en qualitat d’elector i elegible. Es disposa que per a les eleccions a delegades i delegades de personal la mesa electoral «farà públic entre els i les treballadores el cens electoral», “proclamarà les candidatures que es presentin» i “farà pública, amb la suficient antelació, l’hora de celebració de la votació” i, per a les eleccions a membres del comitè d’empresa, farà pública en el taulell d’ anuncis la llista d’electors i «proclamarà les candidatures publicant-les en el taulell d’ anuncis». En similars termes es regulen les funcions de la mesa electoral a l’art. 5 del RD 1844/1994.
Els arts. 76.2 de l’ET i 29.2 del citat RD 1844/1994 estableixen com a causa per impugnar unes eleccions, entre altres, l’existència de vicis greus que puguin afectar a les garanties del procés electoral i que modifiquin el seu resultat.
Documentació addicional (laudes i sentències)
B-158/2005
B-132/2012
B-118/2015
B-90/2020
Sentència JS 12 Barcelona
Sentència JS 33 Barcelona i laude previ
Sentència JS 14 Barcelona i laude previ
Climent Pujol Bosch
Director de l’Oficina Electoral de CCOO de Catalunya