Reclamacions prèvies en eleccions sindicals
La base per poder efectuar una impugnació electoral és la reclamació prèvia a la mesa, segons el que estableix l’art. 30 del Reial decret 1844/1994, per això recordem el que ens diu la legislació:
Art. 30:
“1. Es requereix per a la impugnació dels actes de la mesa electoral haver efectuat prèviament reclamació davant d’aquesta, dins del dia feiner següent a l’acte que motiva la impugnació.
2. La reclamació prèvia l’ha de resoldre la mesa electoral el dia hàbil posterior, llevat dels casos que preveu l’últim paràgraf de l’article 74.2 de l’Estatut dels treballadors.
3. En el cas que la mesa electoral no hagi resolt la reclamació dins dels terminis establerts al número anterior, s’entendrà que es tracta d’un acte presumpte de caràcter desestimatori, a l’efecte d’iniciar el procediment arbitral.”
I l’article 29 del RD 1844/1994, sobre legitimació i causes d’impugnació:
1. Estan legitimats per interposar reclamacions en matèria electoral, pel procediment arbitral legalment establert, tots els que tinguin interès legítim en un determinat procés electoral, inclosa l’empresa quan hi concorri aquest interès.
2. Els qui tinguin interès legítim en una elecció podran impugnar-la, així com les decisions que adopti la mesa o qualsevol actuació de la mateixa al llarg del procés electoral, en base a les causes següents que concreta l’article 76.2 de l’Estatut dels Treballadors:
a) Existència de vicis greus que puguin afectar les garanties del procés electoral i que n’alterin el resultat.
b) Manca de capacitat o legitimitat dels candidats elegits.
c) Discordança entre l’acta i el desenvolupament del procés electoral.
d) Manca de correlació entre el nombre de treballadors que figuren a l’acta d’eleccions i el nombre de representants elegits.
Per tant, com es pot veure, és un element imprescindible i aquesta reclamació s’ha de fer, per tant, concreta, precisa i senzilla.
Primer, cal definir qui la fa -nom i en nom de qui o quina organització-; després, cal presentar el relat dels fets i del possible vici que ha comès la mesa i/o sobre incompliment de la legislació; i finalment, exposar què es sol·licita.
Una vegada feta la reclamació, restem a l’espera de la contestació o no de la mesa. Aquesta té tres opcions de resposta: sí (per tant, estima la reclamació); no (desestima); si no contesta (silenci administratiu) és també una resposta desestimatòria.
Posteriorment, si la resposta és negativa s’ha d’impugnar arbitralment. Disposem de tres dies laborals a partir de la resposta o, si no n’hi ha, passades 24 hores.
Ara és feina de l’Oficina Electoral de Comissions Obreres de Catalunya.
Les impugnacions en matèria electoral s’han de tramitar d’acord amb el procediment arbitral, amb excepció de les denegacions de registre, que es poden impugnar directament davant la jurisdicció social. Tothom qui tingui interès legítim, inclosa l’empresa, pot impugnar l’elecció, les decisions que adopti la mesa així com qualsevol altra actuació de la mateixa al llarg del procés electoral, fonamentant-se en l’existència de vicis greus que poden afectar les garanties del procés electoral i que alterin el resultat; en la falta de capacitat o legitimitat dels candidats elegits; en la discordança entre l’acta i el desenvolupament del procés electoral, i en la manca de correlació entre el nombre de persones treballadores que figuren a l’acta d’eleccions i el nombre de representants elegits.
La impugnació d’actes de la mesa electoral requereix haver efectuat reclamació dins del dia laborable següent a l’acta, i ha de ser resolta per la mesa en el posterior dia hàbil, excepte en el cas d’eleccions en centres de treball de fins a 30 treballadores i treballadors, en les quals s’elegeix un sol delegat de personal, i en els que la reclamació es farà constar a l’acta, així com la resolució que hagi pres la mesa. El procediment arbitral s’inicia mitjançant un escrit dirigit a l’oficina pública dependent de l’autoritat laboral. Aquest escrit, on hi figuraran els fets que es volen impugnar, s’ha de presentar en un termini de tres dies hàbils, comptats des del següent a aquell en que s’hagin produït els fets o resolta la reclamació per la mesa. En el cas d’impugnacions promogudes per sindicats que no han presentat candidatura en el centre de treball on s’ha celebrat l’elecció, els tres dies es computaran des del dia en què es conegui el fet impugnable. Si s’impugnen actes del dia de la votació o posteriors a aquest el termini serà de deu dies hàbils, comptats a partir de l’entrada de les actes a l’oficina pública dependent de l’autoritat laboral.
Fins que no finalitzi el procediment arbitral i, si escau, la posterior impugnació judicial, quedarà paralitzada la tramitació d’un nou procediment arbitral. El plantejament de l’arbitratge interromp els terminis de prescripció.
L’oficina pública ha de traslladar a l’àrbitre l’escrit en el dia hàbil posterior a la seva recepció, així com d’una còpia de l’expedient electoral administratiu. Si s’han presentat actes electorals per registrar, se n’ha de suspendre la tramitació. A les quatre hores següents, l’àrbitre ha de convocar les parts interessades perquè compareguin davant seu, fet que ha de tenir lloc en els tres dies hàbils següents. Si les parts, abans de comparèixer davant l’àrbitre designat, es posessin d’acord i designessin un àrbitre diferent, ho han de notificar a l’oficina pública dependent de l’autoritat laboral perquè traslladi a aquest àrbitre l’expedient administratiu electoral, continuant amb el mateix la resta del procediment.
L’àrbitre, dins dels tres dies hàbils següents a la compareixença, i prèvia pràctica de les proves procedents o conformes a dret, que poden incloure la visita al centre de treball i la sol·licitud de la col·laboració necessària de l’empresari i de les administracions publiques, dictarà el laude. El laude serà escrit i raonat, resolent en dret sobre la impugnació del procés electoral i, si escau, sobre el registre de l’acta. Es notificarà als interessats, a l’oficina pública i, si s’ha impugnat la votació, l’oficina procedirà al registre de l’acta o a la seva denegació, segons el contingut del laude.
El laude arbitral pot ser impugnat davant l’ordre jurisdiccional social a través de la modalitat processal corresponent.
Demanem, per tant, que es sigui concís. Cal recordar també que la impugnació ha de ser calcada a la reclamació, per tant, tot el que es vulgui tractar ha d’estar reclamat prèviament.
Cal tenir present que totes les accions o decisions de la mesa s’han de reclamar al dia següent, si no, la reclamació serà extemporània.
També, per poder preparar els arbitratges, ens cal tota la documentació i el relat dels fets, tal com han passat; sempre han de ser fets verídics i contrastats.
És essencial la coordinació entre totes les parts a traves de l’Oficina Electoral.
Els arbitratges es fan cada dimecres i dijous i, si en queden de guàrdia, el dimarts següent.
Sempre intentem buscar solucions a tot i, per tant, estem oberts a propostes i col·laboració.
Documentació addicional (models de reclamacions):
Calendari electoral
Cens laboral i determinació de llocs a cobrir
Falta de publicitat
Inclusió en el cens
Proclamació definitiva de candidatura
Execució de laude i represa de procediment
Climent Pujol Bosch
Director de l’Oficina Electoral de CCOO de Catalunya