Discriminació i rescabalament en les retribucions d’un funcionari en pràctiques: comentari de sentència del Jutjat Contenciós Administratiu (JCA) 1 de Tarragona, de 25 de setembre de 2021
El Jutjat Contenciós Administratiu n.º 1 de Tarragona ha dictat una sentència que condemna a un ajuntament a pagar el 100 % del complement específic d’un funcionari de carrera en pràctiques que fa les mateixes funcions que els funcionaris de carrera que ja han sigut admesos d’acord amb la relació dels llocs de treball.
La qüestió plantejada es refereix a un període de temps de quatre mesos mentre el demandant va fer pràctiques. Suposa una qüestió interpretativa sobre si l’Acord és contrari a les restants normes que regulen aquest concepte retributiu i que defensen el principi de remuneració equitativa per un treball d’igual valor, d’acord amb la Llei 50/1984, de 30 de desembre, la Llei 3/2015, d’11 de març, els RD 456/1986 i RD 213/2003, en el seu art. 2 o l’art. 26 de l’EBEP, que regula les retribucions dels funcionaris amb pràctiques, indicant que, com a mínim, es correspondran a les del salari del subgrup o grup, en aquest cas C1, així com amb la legislació europea a través de diferents sentencies del TJUE i de la Directiva 2006/54. Igual treball igual retribució, com sustenta la STS 103/2018, de 18 de gener, i dret a rebre les retribucions complementàries en la seva integritat durant el període en pràctiques, com ho és a la STSJC 544/2008, de 10 de juliol.
El pronunciament judicial va en contra del que diu l’art. 27 de l’acord del personal funcionari de l’ajuntament pel qual s’ha de reduir el complement fins a un 25 % als funcionaris en pràctiques perquè no tenen la mateixa responsabilitat. Aquest precepte només preveu la conservació del complement en la seva integritat si és igual o inferior al del lloc d’origen. El lloc d’origen no pot ser el que s’ocupa en comissió de serveis, ja que aquest lloc no s’ostenta, sinó que merament s’exerceix. És per això que aquesta sentència considera que hi ha discriminació al treballador quan dues companyes funcionàries sí que havien estat percebent el 100 % del complement específic, sense perjudici que les mateixes vinguessin d’una comissió de serveis, ja que suposaria discriminar aquells que accedeixen al lloc sense haver gaudit d’una comissió de serveis (que ja per si mateixa constitueix una oportunitat privilegiada per aquells funcionaris a qui se’ls hi concedeix).
El jutjador no troba lògica en que l’Ajuntament optés per mantenir el complement específic de dos funcionàries que provenien, aparentment, del mateix lloc de treball que el recurrent i que, en canvi, al recurrent es decidís no donar-li l’esmentat complement per no haver gaudit d’una comissió de serveis. Aquesta doble penalització és inadequada i, encara que l’Ajuntament certament estava legitimat a abonar el percentatge del complement específic que corresponia al període de pràctiques, una vegada decideix abonar-lo ha de fer-ho sense discriminació.
Sentència del Jutjat Contenciós Administratiu 1 de Tarragona
Albert Vila
Advocat del Gabinet Tècnic Jurídic de CCOO de Catalunya